Olemme keränneet tälle sivulle kysymyksiä asumiseen liittyen.
Avaimen voi tilata Vasolta. Lisäavaimien hinta on 50€/kpl. Sähköavaimet (Iloq) noudetaan Vason toimistolta ja saat niistä noudettaessa laskun mukaan. Perinteiset mekaaniset avaimet noudetaan Turun lukolta ja maksu hoidetaan heidän lähettämän maksulinkin kautta. Avainta noudettaessa tulee olla henkilöllisyystodistus. Mikäli noudat avaimen toisen puolesta, tulee valtakirjan lisäksi olla mukana henkilöllisyystodistus.
Asukas- ja nimimuutoksista tulee ilmoittaa omalle huoltoyhtiölle. Vesimaksun henkilömäärän muutos ilmoitetaan Vason vastikevalvontaan vastikevalvonta@vaso.fi.
Mikäli sopimus on pankissa lainan vakuutena, tulee ensin kysyä pankilta suostumus sopimuksen siirtoon. Pankin tulee lähettää meille vahvistus suostumuksesta esimerkiksi sähköpostitse. Lisäksi tarvitsemme suostumuksen sopimuksen siirtoon myös toiselta osapuolelta. Sähköposti riittää osoitteeseen myynti@vaso.fi.
Kun kaikki tarvittavat suostumukset on toimitettu Vasolle, niin lähetämme sähköisen allekirjoituspyynnön siirtoa varten.
Luovutuksena edellytyksenä on, että asumisoikeudenhaltija on asunut asunnossa vähintään 2 vuotta.
Asumisoikeuden haltija saa luovuttaa asumisoikeuden puolisolleen, sellaiselle perheenjäsenelle, joka luovutushetkellä vakinaisesti asuu huoneistossa, taikka suoraan etenevässä tai takenevassa polvessa olevalle sukulaiselleen.
Ilmoita nimenvaihdot omalle huoltoyhtiöllesi sekä Vasolle. Huoltoyhtiö vaihtaa nimet postilaatikkoon / oveen, kun olet tehnyt muuttoilmoituksen.
Ilmoita kiinteistösi ja kotisi korjaustarpeista ja vioista huoltoyhtiölle. Huoltopyyntölomake lähetetään suoraan kiinteistösi huoltoyhtiölle. Huoltopyynnön voit tehdä OmaVaso-palvelussa tai kotisivuillamme
Oletko muistanut tehdä muuttoilmoituksen huoltoyhtiöllesi?
Huoltoyhtiö vaihtaa nimet postilaatikkoon / oveen kun olet tehnyt muuttoilmoituksen.
Saat rakentaa oman pihasi alueelle verkosta aidan, joka ei tule rakenteisiin kiinni ja aidan tulee olla helposti poistettavissa.
Omalle pihalle saa istuttaa kukkia ja kasveja. Kasvit eivät saa olla rakenteissa kiinni. Huomioithan tämän eritoten köynnöskasvien kohdalla.
Asunnon lampun vaihto kuuluu asukkaan vastuulle. Pihojen ulkovalot kuuluvat Vason vastuulle ja huoltoyhtiö suorittaa vaihdon. Huoltopyynnön voit tehdä OmaVaso-palvelussa tai kotisivuillamme.
Oma huoltoyhtiösi osaa kertoa sinulle huoltopyynnön tilanteen.
Voit tiedustella mahdollisia vapaita autopaikkoja Vason isännöinnistä. Mikäli asut kiinteistössä, jossa on käytössä eParking, tulee varaus tehdä suoraan sovelluksen kautta.
Tarkista ensin, että vikavirtakytkin/sulake ei ole lauennut. Mikäli vika on joku muu, niin tee huoltopyyntö huoltoyhtiöllesi. Huoltopyynnön voit tehdä OmaVaso-palvelussa tai kotisivuillamme.
Lämpötolppaan saa avaimen huoltoyhtiöltä tai Vason toimistolta. Parkkihallien kaukosäätimet luovutetaan Vasolta.
Tarkista ensin, että hajulukko on puhdas. Mikäli hajulukko on puhdas, voit yrittää myös avata viemäriä omatoimisesti viemärin puhdistusaineella. Mikäli nämä toimenpiteet eivät auta, tee huoltopyyntö huoltoyhtiöllesi. Huoltopyynnön voit tehdä OmaVaso-palvelussa tai kotisivuillamme.
Lattiakaivon säännöllinen puhdistus kuuluu asukkaalle. Jos et kuitenkaan saa kaivoa kotikonstein vetämään, niin ilmoita asiasta huoltoyhtiöllesi. Huoltopyynnön voit tehdä OmaVaso-palvelussa tai kotisivuillamme.
Palkitsemme asukkaitamme kuukausittain kertyvillä etupisteillä. Etupisteet kertyvät Pistepankkiin heti ensimmäisestä asumiskuukaudesta alkaen. Kertyneillä pisteillä voit hankkia etupaketteja, jotka ovat tarkoitettu kodin kunnossapitoon ja viihtyvyyteen. Voit tutustua Pistepankkiin nettisivuillamme.
OmaVasoon pääset rekisteröitymään ja kirjautumaan alla olevasta painikkeesta.
Ensimmäisellä kerralla pitää ensin rekisteröityä tunnistautumalla pankkitunnuksilla, eli luoda käyttäjätunnus ja salasana, joilla voit jatkossa kirjautua palveluun. Jos olet unohtanut salasanasi, voit luoda kirjautumissivulta uuden kohdasta ”salasana unohtunut?”. Tarkemmat ohjeet OmaVaso- sivulla.
Toivomme, että viihdyt kodissasi ja saat sisustettua siitä mieleisesi. Remontti tehdään yleensä omakustanteisena, mutta osasta muutostöistä voit saada hyvityksen, jos luovut asunnosta ennen hyvitysajan päättymistä.
Voit halutessasi maalata tai tapetoida asuinhuoneiden seiniä, pois lukien ikkunaseinä, jonka tulee aina olla valkoinen. Poismuuton yhteydessä sinun ei tarvitse palauttaa näiden seinäpintojen värejä/materiaaleja alkuperäisiksi, vaan ne saavat jäädä asuntoon.
Mikäli olet maalamassa tapetoitua seinää, tulee sinun huolehtia tapetin asianmukaisesta poistosta ja seinäpinnan tasoituksesta ennen maalausta. Näihin maalaus-/tapetointitöihin sinun ei tarvitse pyytää isännöitsijältä lupaa. Myös taulujen ripustaminen on sallittua, siihen ei tarvita lupaa.
Mikäli haluat asentaa makuuhuoneen tai eteisen kaapistoihin liukuovet, on tämä mahdollista. Huomioon tulee kuitenkin ottaa, että liukuovien tulee jäädä paikoilleen, kun muutat asunnosta pois. Asennetuista liukuovista ei makseta hyvitystä. Terassin rakentaminen huoneistopihalle vaatii luvan isännöitsijältä.
Olemme koonneet muutostöihin liittyen tietoa kotisivuillemme:
Luvanvaraisiin muutostöihin haetaan lupa isännöitsijältä OmaVaso-palvelun kautta.
Kun suunnittelet remonttia, toimi näin:
- Tutustu muutostyöohjeisiin ja muutostyötaulukkoon.
- Jos haluamasi muutostyö on luvanvarainen, haetaan lupa isännöitsijältä.
- Kun olet saanut luvan, voit aloittaa remontin.
Asukkaat, jotka ovat tehneet sopimuksen 1.10.2018 jälkeen, eivät ole oikeutettuja tupakoimaan missään kiinteistön alueella (takapiha, etupiha, yhteiset piha-alueet, parkkipaikka, jne.). Tupakointi on sallittua vain tupakointialueella, mikäli sellainen on kiinteistön alueelle osoitettu. Jos kiinteistössä ei ole määritelty tupakkapaikkaa, on näiden asukkaiden ja heidän vieraidensa tupakoinnin tapahduttava kiinteistön rajojen ulkopuolella. Vason uudiskiinteistöt ovat kokonaan savuttomia. Huomioithan, että tupakointikielto koskee myös sähkötupakointia.
Valitettavasti emme voi takautuvasti puuttua aiempiin asumisoikeussopimuksiin, jotka sallivat tupakoinnin kiinteistön alueella. Muutos kohti savutonta Vasoa tapahtuu pienin askelin asukkaiden vaihtuessa.
Parvekkeella grillaaminen on sallittua, jos sitä ei ole talosi järjestyssäännöissä erikseen kielletty. Avotulen tekeminen parvekkeella ei ole luvallista. Esimerkiksi kertakäyttögrilliä tai hiiligrilliä ei parvekkeella saa käyttää. Sen sijaan sähkö- tai kaasugrillin käyttö on parvekkeella luvallista. Kaasugrilliä käytettäessä tulee kuitenkin muistaa kaasupullon säilyttämiseen liittyvät säädökset: huoneistossa saa säilyttää maksimissaan 25 kiloa nestekaasua niin, ettei kaasusäiliö pääse kuumentumaan esimerkiksi auringossa. Grillauksesta asuntoparvekkeilla tai -pihoilla ei saa aiheutua naapureille kohtuutonta häiriötä savun tai käryjen muodossa.
Ilmalämpöpumpun asennus on mahdollista, mikäli sisä- ja ulkoyksikön asentamiselle on tilaa. Ilmalämpöpumpun hankinta/asennus on luvanvarainen muutostyö. Kotisivuiltamme löytyy ohjeistus, kuinka pumpun hankkimisessa/asentamisessa tulee edetä.
Asennetusta ilmalämpöpumpusta on mahdollista saada hyvitys poismuuton yhteydessä voimassa olevien muutostyöohjeiden mukaisesti.
Sähkö-/hybridiauton lataus normaalista lämmitystolpasta on ehdottomasti kielletty. Mikäli asuinkiinteistössä ei ole hybridi- tai sähköauton lataustolppaa voi asukas hankkia sen erillisenä muutostyönä.
Hankitusta lataustolpasta on mahdollista saada hyvitys poismuuton yhteydessä voimassa olevien muutostyöohjeiden mukaisesti.
Jos naapurin asuminen häiritsee, kannattaa ensisijaisesti huomauttaa siitä asiallisesti häiriön aiheuttajalle. Voi olla, että asukas ei itse tiedä asumisensa tai käytöksensä häiritsevän.
Jos häiriön aiheuttaminen huomautuksesta huolimatta jatkuu, voit tehdä siitä meille häiriöilmoituksen OmaVason kautta. Kerro ilmoituksessa häiriön laatu, tapahtuma-ajankohdat sekä kuinka kauan häiriötä on jatkunut. Mainitse myös, oletko huomauttanut asiasta häiritsijälle.
Jos häiriö on erittäin törkeää tai tilanne on uhkaava, ilmoita asiasta välittömästi poliisille soittamalla hätänumeroon. Huomioithan, että poliisi ei ilmoita meille käynneistään kiinteistöillä tai asunnoissa. Tee asiasta häiriöilmoitus Omavasoon.
Ilmoituksen jälkeen selvitämme tapauksen taustat ja olemme yhteydessä häiriön aiheuttajaan. Voimme antaa huomautuksen tai kirjallisen varoituksen riippuen häiriön laadusta. Toimenpiteisiin ei välttämättä ryhdytä, jos häiriö on vähäistä ja lyhytaikaista. Kiinteistönomistajana emme voi kertoa naapureille, mihin toimiin häiriöiden kanssa on ryhdytty.
Jos häiriö jatkuu tekemäsi kirjallisen ilmoituksen jälkeen, tee uusi kirjallinen ilmoitus. Mikäli häiriön aiheuttaja on jo saanut yhden varoituksen, voimme lain mukaan purkaa asumisoikeussopimuksen.
Jos huomaat ongelmia nettiyhteydessä, voit tehdä alkuun nämä asiat:
1. Tarkista huolto- ja häiriötiedotteet
Tarkista ensin alueesi häiriö- ja huoltotiedotteet alta. Jos niistä ei löydy vastausta, etene vaiheeseen 2.
2. Käynnistä laitteet uudelleen
Useimmiten netin vikatilanteet ratkeavat käynnistämällä laitteet uudelleen.
- Ota modeemin virtajohto irti seinästä ja sammuta samalla myös modeemiin yhdistetyt laitteet vähintään 30 sekunnin ajaksi.
- Liitä virtajohdot pistorasiaan ja käynnistä laitteet uudelleen.
3. Eikö ongelma ratkennut?
Jos ongelma nettiyhteydessä ei ratkennut, ole yhteydessä DNA:n vikapäivystykseen. DNA:n vikapäivystys palvelee 24/7 numerossa 044 144 044.
Muissa DNA:n palveluihin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä DNA:n asiakaspalveluun. Aukioloajat ja palvelukanavat löydät osoitteesta dna.fi/yhteystiedot
Vason laajakaistaan kuuluvan DNA modeemin takuuaika on kaksi vuotta. Mikäli takuuta on vielä jäljellä asioi paikallisessa DNA Kaupassa. Jos takuuaika on umpeutunut, kuuluu uuden modeemin hankinta vastuullesi.
Modeemi palautetaan DNA kauppaan, kun muutat pois asunnosta.
Kiinteistön järjestyssäännöt löytyvät OmaVaso asukassivuilta.
Asukaskokouksessa pääset vaikuttamaan asumisviihtyvyyteen ja arkeen kiinteistössäsi.
Kokouksissa käsitellään kiinteistön ajankohtaisia asioita, kuten tulevan vuoden talousarviota. Asukaskokouksessa on mahdollista valita kiinteistölle asukastoimikunta, kohdekohtainen valvoja sekä edustaja Vaso-kokoukseen. Asukastoimikunta hoitaa kiinteistön asioita yhteistyössä isännöitsijän kanssa. Kaikki toiminta on vapaaehtoista, mutta osallistumalla pääset vaikuttamaan ja toteuttamaan kiinteistösi asioita.
Asukaskokouksessa pääset tutustumaan myös naapureihisi ja tuomaan esille ajatuksiasi, miten kotikiinteistöstäsi tehdään entistä parempi ja viihtyisämpi. Yhdessä päättäen ja tehden, lisäätte asukkaiden iloista mieltä ja yhteishenkeä.
Tee asunnolle huolellinen loppusiivous.
Huomioi erityisesti näiden huolellinen siivous:
- Tahrojen ja pinttyneen lian huolellinen puhdistus pinnoilta
- Liesi (taso, uuni sekä uunin tausta). Huomioithan erityisesti keraamisen lieden pinttyneen lian poiston siihen tarkoitetulla pesuaineella. Vältä liiallista hankaamista.
- Jääkaappi ja pakastin. Kytke jääkaappi ja pakastin pois päältä ja jätä sen ovet auki. Sulata pakastin ja valvo, ettei vesi valu lattialle.
- Liesikupu sekä rasvasuodatin
- WC ja kylpyhuonetilojen kalusteet, lattiakaivot ja lasipinnat (suihkuseinä, saunan ovi, peilit).
- Ikkunoiden pesu sisäpinnoilta ja muut lasipinnat, kun ulkolämpötila sallii.
- Pyykin- ja astinpesukoneen vesiliitoksen tulppaus.
- Jätä katossa olevat valaisinpistorasiat paikoilleen.
- Jätä ikkuna-avaimet ja lavuaarien tulpat asuntoon.
- Asunnon parveke / etu- ja takapiha tulee olla tyhjennetty omista tavaroistasi ja puutarhakalusteista.
- Tyhjennä ja siivoa oma irtaimistovarastosi ja jätä häkkivaraston ovi lukitsematta (rivitalojen pihavarastot lukitaan).
Mikäli asunto ei ole siivottu asianmukaisesti, veloitetaan siivouskustannus voimassa olevan hinnaston mukaisesti.