Siirry sisältöön
Artemis valmistuu Turun keskusta-alueelle tammikuussa 2025. Nyt on oikea hetki jättää hakemus ja muuttaa helpon arjen Artemikseen!

Käyttövastike

Asukas maksaa asumisoikeusasunnosta kuukausittain käyttövastiketta, joka on tutkitusti yleistä vuokratasoa alhaisempi. Käyttövastike on jaettu kahteen osaan.

Käyttövastike 1:een on sisällytetty ne kiinteistökohtaiset kustannukset, joihin asukkailla on omassa kiinteistössä vaikutusmahdollisuuksia. Näitä ovat muun muassa lämmitys, vesi, sähkö ja kiinteistön hoito.

Käyttövastike 2:een kuuluu koko Vason tasolla olevat kustannukset. Sellaisia ovat kiinteistöjen rakentamiseen otettujen lainojen lyhennys- ja korkokulut, markkinointi- ja hallintokulut, varautuminen korjausvarauksella jaksottaisiin kunnossapitotoimiin sekä koko yhtiön tasolla kilpailutuksen kautta hankitut palvelut, kuten isännöinti, kiinteistövakuutukset ja laajakaistayhteys.

Käyttövastikkeet tarkistetaan vuosittain, tarkistuksesta ilmoitetaan viimeistään kaksi kuukautta ennen uuden käyttövastikkeen voimaantuloa. Tarkistukset ovat Vasolla olleet maltillisia ja ne perustuvat todellisiin kustannuksiin. Lisätietoa saat tarvittaessa isännöitsijältä ja asukaskokouksissa. Uudet vastikkeet tulevat voimaan 1. tammikuuta.

Eräpäivä
  • käyttövastikkeen maksun eräpäivä on aina kuukauden 2. arkipäivä
  • eräpäivää ei voi siirtää, mutta voi maksaa myöhemmin
  • maksumuistutuskirjeestä peritään 5 euron perintäkulu, maksukehotukset lähetetään kuukausittain noin 20. päivä
  • myöhästyneiden maksujen viivästyskorot laskutetaan erikseen kaksi kertaa vuodessa
  • viivästyskorko on lain mukainen viivästyskorko

Muista käyttää viitenumeroa AINA maksaessasi.

E-laskutus
  • E-laskuosoite: 003708318523 / DABAFIHH
  • e-lasku / suoramaksutilauksen voi tehdä omasta verkkopankista

Vastikkeen maksutiedot löytyvät OmaVasosta. Maksutietoja voi myös pyytää sähköpostitse vastikevalvonta@vaso.fi. E-lasku- ja suoramaksusopimukset hoidetaan oman pankin kanssa.

Huom! Vaihtaessasi Vason sisällä asunnosta toiseen, e-laskutilaus ei siirry automaattisesti, vaan tilaus pitää tehdä uudelleen verkkopankissa uuteen asuntoon, uuden asunnon viitetiedoilla.

Käyttövastike sisältää 100 M DNA laajakaistayhteyden sekä useimmissa kohteissa myös autopaikan. Autopaikkojen, saunavuorojen ja muiden käyttömaksujen määräytymisessä on kiinteistökohtaisia eroja.

Mitä tarkoittaa jyvitetty neliö?

Käyttövastiketta maksetaan jyvitetyn neliömäärän mukaan.

  • Jyvityskertoimella tasoitetaan saman kohteen samankokoisten asuntojen eroja, jotka johtuvat esimerkiksi rakennuskustannuksista sekä asuntojen erilaisista sijainneista talossa. Käytännössä huoneiston jyvitetty pinta-ala lasketaan kertomalla todellinen huoneistoala neliömetreissä huoneistokohtaisella kertoimella. Laskenta tehdään jo rakentamisvaiheessa.
  • Jyvityskerroin määräytyy asunnon koon ja sijainnin mukaan. Lasketut rakennuskustannukset pienenevät asunnon koon kasvaessa. Jyvityskertoimella yhtiön kulut saadaan jaettua paremmin rakennuskustannuksia vastaaviksi. Pienissä asunnoissa jyvitetty pinta-ala on suurempi kuin todellinen pinta-ala. Vastaavasti suuremmissa asunnoissa jyvitetty ala on pienempi.
  • Sijainti puolestaan vaikuttaa viihtyvyyteen: Alimpien kerrosten huoneistoihin kantautuu enemmän ääniä yläkerroksista ja porrashuoneesta. Yläkerroksissa maisemat ovat kauniimmat, mutta niissä tarvitaan hissiä enemmän kuin alemmissa, jolloin hissin käyttökustannukset vaikuttavat jyvitykseen. (Lähde: Wikipedia)

Vesimaksu

Vesilaskutus perustuu henkilömäärään. Vesimaksu/-ennakko on 20 eur/hlö. Suurimmassa osassa kiinteistöjä on vesimittarit, näissä kiinteistöissä vesilaskutus tasataan kaksi-neljä kertaa vuodessa. Soinisten kiinteistössä vesiennakon määrä on 15 eur/hlö/kk.

Vesilaskutus
  • kohteissa, joissa on huoneistokohtaiset vesimittarit, vedenkulutus tarkastetaan 2 – 4 vuodessa ja asukkaille lähetetään joko lisä- tai hyvityslasku kulutuksen mukaan.
  • veden kulutuksen tasauslaskutukset tehdään kiinteistön sijaintikunnan perusteella, pääsääntöisesti seuraavista lukema-ajankohdista:

Turku:                  31.5. ja 30.11.
Kaarina:               30.6. ja 31.12.
Lieto:                   30.6. ja 31.12.
Raisio:                 30.6. ja 31.12.
Naantali:             31.3., 30.6., 30.9. ja 31.12.

  • laskut lähetetään asukkaille seuraavan kuukauden aikana, eli esimerkiksi Turussa kesäkuussa ja joulukuussa
  • Naantalissa laskutetaan veden lisäksi myös sähkö, josta ei peritä ennakkomaksua. Tämän takia laskutus tehdään 4 kertaa vuodessa, jotta laskut eivät kertyisi kovin isoiksi.
  • laskutusajankohtaa voidaan joissakin tilanteissa myös aikaistaa tai siirtää myöhemmäksi
  • isolta lisälaskulta välttyäkseen kannattaa henkilömäärämuutoksista aina ilmoittaa Vasolle (vastikevalvonta@vaso.fi tai OmaVason (asukassivut) viestipalvelun kautta)
  • Vesitasauslaskut (ja sähkölaskut) lähetetään ensisijaisesti e-lasku- ja suoramaksuna, jos asiakkaalla on e-lasku/suoramaksuvaltuutus käytössä.
  • Jos e-lasku/suoramaksuvaltuusta ei ole, lähetämme laskut postituspalvelun kautta. Mikäli asukkaalla käytössä on OmaPosti-palvelu, lasku näkyy palvelussa jopa samana päivänä, kun se on lähetetty. Postituspalvelun paperisen laskun toimitusaika on noin viikko.
Vesilaskutuksen hyvityslaskut
  • vesihyvitykset palautetaan ensisijaisesti asukkaan tilille, hyvityslaskun eräpäivään mennessä (kaksi viikkoa laskun päiväyksestä)
  • tilinumeron voi ilmoittaa Vasolle kirjallisesti, joko sähköpostilla vastikevalvonta@vaso.fi tai OmaVason (asukassivut) viestipalvelun kautta
  • muistathan ilmoittaa tilinumeromuutoksesta
  • hyvityksen voi halutessaan myös vähentää seuraavasta vastikkeen maksusta
Vesilaskutuksen hyvityslaskut, kun käytössä on e-laskutus
  • Hyvityslaskut menevät verkkopankissa eri paikkaan kuin erääntyvät maksut. Käytännöt vaihtelevat pankeittain. Asiakkaiden ilmoitusten perusteella paikka on voinut olla esimerkiksi e-laskut/saapuneet laskut/arkisto.
  • Kannattaa huomioida, että verkkopankin mobiiliversiolla hyvityslaskuja ei löydy.

Sähkölasku

Asukas tekee oman käyttösähkösopimuksen suurimmassa osassa kiinteistöjämme.

Huom! Omaa sähkösopimusta ei tehdä seuraavissa Naantalin kiinteistöissä:

  • Haikarinlinna, os. Haikarinkatu 6
  • Kauppilanrinne, os. Palomäenkatu 7
  • Keijulinna I ja II, os. Keijunkuja 1, Linnavuorenkatu 14
  • Orkonkatu 7, os. Orkonkatu 7
  • Sinipiianrivi, os. Linnavuorenkatu 14
  • Suopellonrivi, os. Suopellonkatu 2
  • Tammistonpuisto, os. Haikarinkatu 7
  • Tiroli, os. Alppilankatu 10

Näiden kiinteistöjen osalta Vaso laskuttaa asukasta taloussähkön kulutuksen mukaisesti. Laskutus tehdään neljä kertaa vuodessa.